Obiektyw HD Pentax-D FA 70-210/4 ED SDM WR - opinia.

 Obiektyw HD Pentax-D FA 70-210/4 ED SDM WR

                  W październiku 2020 roku, dzięki uprzejmości Ricoh Polska oraz dzięki temu, że jestem Ambasadorem marki Pentax, trafił do mnie do testów, teleobiektyw PENTAX-D FA 70-210 ze stałym światłem f/4. Wcześniej pracowałem z obiektywem Pentax 70-200/2.8 więc sam byłem ciekaw jak wypadnie jego "młodszy brat". Oczywiście, ktoś może zapytać: " jaki młodszy brat skoro światło jest zupełnie inne?". Obiektyw dedykowany pod FF (pełną klatkę) ale bez problemu można go stosować także przy matrycach APS-C (niepełna klatka). Mnożnik ogniskowej wynosi wtedy x 1.5 (105-315 mm)

Już wyjaśniam wszystko po kolei. Jestem fotografem krajobrazowym i pod tym kątem przede wszystkim będę patrzeć na ten obiektyw. Powszechnie wiadomo, że im jaśniejszy obiektyw - tym lepiej. Natomiast akurat w krajobrazie, w przypadku teleobiektywu, ma to znacznie mniejsze znaczenie...

Pierwsze wrażenie:

Obiektyw, jak wszystkie obiektywy Pentaxa, został zapakowany w kartonowe, srebrne pudełko, eleganckie etui. Bardzo dobrze zapakowany na czas transportu. Jest bardzo lekki (859 g z osłoną przeciwsłoneczną), plastikowy. Bardzo dobrze leży w ręce. Średnica filtra wynosi 67 mm. Na tubusie obiektywu mamy 2 przełączniki: FULL - LIMIT (dwustopniowy ogranicznik ostrości - pozwala na skonfigurowanie obiektywu do szybkiego działania) oraz AF - MF (automatyczne ustawienie ostrości - ręczne ustawienie ostrości). Wyposażony jest także w 2 pierścienie: do ustawiania ostrości oraz ogniskowej obiektywu. Do obiektywu są dołączone 2 dekielki (przedni i tylni) oraz osłona przeciwsłoneczna PH-RBP67. Niestety obiektyw nie posiada mocowania statywowego.

 


 


 Obiektyw w praktyce:

Ponieważ jest bardzo lekki (859 g z osłoną przeciwsłoneczną) i niewielkich gabarytów (175 x 78.5 mm), bardzo łatwo zmieścić go w plecaku, nawet z zapiętym body. Ogromną zaletą obiektywu jest też iż obiektyw nie zmienia swoich rozmiarów podczas zmiany ogniskowej (nie jest to tzw. "pompka"). Raz, że nie wysunie nam się obiektyw z 70 na 210 w plecaku, czy trzymając obiektyw w dół. Dla mnie to ogromna zaleta! Do tego, tego typu obiektywy "zasysają" znacznie mniej kurzu do środka. Do założenia filtrów musimy ściągnąć osłonę przeciwsłoneczną. Osłona zasłania soczewki obiektywu przed bezpośrednim ale niepożądanym oświetleniem z mocnych źródeł światła (słońce, odbicia słońca w wodzie itp.). Kiedy zakładamy filtry kwadratowe lub prostokątne - osłonę należy ściągnąć. Gdy jej nie używamy ale mamy założoną na obiektywie (odwrotnie niż podczas fotografowania by uniknąć odbić), bardzo ciężko korzysta się wtedy z pierścienia ogniskowej. 

"Obiektyw wyposażony jest w wielowarstwowe powłoki HD zapewniające doskonałą jakość obrazu" - brzmi slogan reklamowy. I faktycznie tak jest! Od pierwszego zdjęcia byłem zachwycony jakością obrazu. Pracuję głównie na przysłonach f/11 oraz f/16 ale korzystam także z przysłon f/8 oraz f/22. Na każdej z nich obiektyw jest bardzo ostry (na krawędziach również) i w tym zakresie nie ustępuje absolutnie "starszemu bratu" czyli 70-200/2.8! Bardzo szybko, cicho i precyzyjnie ostrzy AF (co w przypadku Pentaxa - nie jest takie oczywiste - niestety...). Manualne ustawienie ostrości (MF) działa także niezwykle precyzyjnie (na nim głównie opiera się moja praca). Błędy w ostrzeniu zdarzały się tylko podczas ustawienia aparatu na statywie przy bardzo silnych podmuchach wiatru. Nie robiłem nim portretów ale ponoć daje piękny rozmycie czyli "bokeh". 

Obiektyw nie posiada niestety mocowania statywowego... Jednak jest na tyle lekki, że spokojnie można korzystać z mocowania aparatu do statywu i aparat z podpiętym 70-210/4 jest stabilny i nie "opada" w dół. 

Pentax K1 + 70-210/4 + głowica Benro GX-35 + statyw Benro FIF28CIB2

Pentax K1 + 70-210/4 + głowica Benro GX-35 + statyw Benro FIF28CIB2

Pentax K1 + 70-210/4 + głowica Benro GX-35 + statyw Benro FIF28CIB2

Pentax K1 + 70-210/4 + głowica Benro GX-35 + statyw Benro FIF28CIB2

 

Podsumowując:

Jeśli ktoś szuka dobrego, lekkiego, i bardzo dobrze wykonanego obiektywu do krajobrazu - zdecydowanie polecam! Przede wszystkim ostrego! Świetna kolorystyka i plastyka obrazu w połączeniu w aparatem Pentax K1. Jeśli nie szukasz obiektywu bardzo jasnego (czyli np. f/2.8) to światło f/4 w całym zakresie ogniskowych (70-210 mm) będzie świetnym wyborem. Pewnie teraz ktoś zapyta: a jaka jest cena? Jest i tani i drogi. Porównując go z ceną 70-200/2.8 jest połowę tańszy. Jednak w mojej ocenie jest wart swojej ceny bo za jakość niestety musimy zapłacić... Na dzień dzisiejszy (czyli 10.12.2020) jego cena oscyluje w Polsce na poziomie ok 5 tys. zł. 

Parametry techniczne obiektywu można zobaczyć TUTAJ

Przykładowe zdjęcia (aparat K1 + obiektyw 70-210/4 - ustawione na statywie chyba, że w opisie pod zdjęciem zaznaczono inaczej):

f/8; 2,5 s; 98 mm

f/8; 1,6 s; 70 mm

f/11; 0,5 s; 210 mm (na cropie 315 mm)

f/11; 1,8 s; 210 mm

f/11; 1/10 s; 70 mm

f/11; 1,6 s; 210 mm (kwadrat z poziomu aparatu)

f/11; 3 s; 150 mm

f/11; 1/20 s; 135 mm

f/11; 0,8 s; 160 mm

f/9; 1,6 s; 210 mm

f/11; 1,10 s; 180 mm

f/4; 1/200s; 210 mm (z ręki)

f/11; 1/400s; 210 mm (z ręki)

f/8; 1/160s; 145 mm (z ręki)

f/11; 0,3s; 170 mm

f/8; 1/50s; 180 mm (z ręki)

f/16; 0,4s; 70 mm

f/4; 1/100s; 210 mm






















 

   

 

 

Komentarze

Popularne posty