29 kwietnia 2016

Góry w obiektywie - poradnik fotograficzny.

Jak fotografować w górach? Czym i o jakiej porze by zdjęcie wzbudzało emocje? Jakie filtry konieczne a jakie przydatne? Czy statyw to gadżet czy "niezbędnik" fotografa krajobrazu?

O tym i nie tylko, przeczytasz w poradniku fotograficznym który mam przyjemność przygotowywać dla magazynu Outdoormagazyn.pl

Odcinek 1/6


Zacznijmy od podstaw. Przysłona w obiektywie decyduje o tym, ile światła wpadnie do naszego aparatu podczas wykonywania zdjęcia – a konkretnie na naszą matrycę lub film. Musimy wiedzieć, że im większa wartość przysłony (np. f/16), tym mniejszy otwór przysłony. I odwrotnie – im mniejsza wartość, tym większy otwór (np. f/1.4).
Początkującym fotografom często trudno jest zapamiętać tę zasadę, ale z czasem można się z tym oswoić. Wartość przysłony określa się jako f/1.4, f/1.8, f/2.8, f/5.6, f/22 i tak dalej. Jeśli chcemy uzyskać małą głębię ostrości, to musimy wybrać małą wartość przysłony, np. f/1.8 i odwrotnie. Ustawiając głębię ostrości, wybieramy tak naprawdę, który punkt na zdjęciu będzie najważniejszy. 
Więcej...

Odcinek 2/6 


Zacznijmy zatem od aparatów kompaktowych. „Kuszą” nas oferty z „milionowym” super zoomem. Matrycą 10, 20, 30 MPx, stabilizacją obrazu, jasnym obiektywem. Owszem, to wszystko są „plusy”, ale musimy sobie zdać sprawę z jednej, istotnej rzeczy. Wiele z aparatów kompaktowych (nie mówię tutaj o zaawansowanych kompaktach), czyli tzw. „głupich jasiów”, nie jest wyposażona w tryb manualny. Nawet nie mają trybów preselekcji czasu ani przysłony. Co to oznacza? Ano to, że nie mamy żadnego wpływu na naświetlenie zdjęcia oraz ustawienia głębi ostrości (np. miejsca, które będzie „ostre”, a tło rozmyte).
Więcej... 

Odcinek 3/6
Pewnie część z Was zastanawia się dlaczego jedno zdjęcie krajobrazowe wzbudza emocje, inne wcale? Co ja źle zrobiłem? Przecież byłem na Kasprowym przy pięknej słonecznej pogodzie. W lecie. W środku dnia. I mamy odpowiedź… Pora i światło w tego typu fotografii mają ogromne znaczenie. Światło jest najważniejsze!
W zimie słońce jest niżej i nie ma aż takich kontrastów ale w lecie w południe jest bardzo ostre, i nawet najpiękniejszy krajobraz wyjdzie „nijaki”. Lepiej w godzinach 11-17 zająć się zupełnie czymś innym a nie fotografowaniem krajobrazu. Oczywiście jeśli zależy nam na zdjęciu które ma wzbudzać emocje a nie zwykłym wycieczkowym „pstryku”. Możemy w tym czasie zająć się obróbką zdjęć, fotografią architektury albo… położyć na leżaku.
Więcej... 

Odcinek 4/6

Oprócz „złotej godziny”, w fotografii mamy także tzw. „niebieską godzinę”. Co to znaczy i kiedy występuje? Jest to półmrok, między nocą a dniem i występuje przed wschodem słońca i po zachodzie. Nim słońce pojawi się nad horyzontem, jego promienie oświetlają już niebo i chmury – na fioletowo, czerwono i na końcu wpada w delikatny pomarańcz lub żółty… Dlatego warto być na godzinę przed wschodem i zostać godzinę po zachodzie słońca by ją uwiecznić.

Więcej... 

Odcinek 5/6

Plecak czy torba? Torba czy plecak? A może kabura powieszona na szyi i w niej aparat? Pakując się w góry na pewno każdy z Was niejednokrotnie zastanawiał się „jak i w co się spakować? Czy wszystko będzie mi potrzebne?”. Po powrocie zwykle okazuje się, że i tak zabraliśmy rzeczy, które kompletnie się nie przydały.

Więcej... 

Odcinek 6/6

Fotografie prosto z aparatu, czyli format JPG, czy może poddane obróbce w programie graficznym, czyli RAW? HDR.
Zacznijmy od wyjaśnienie co to jest format zapisu JPG, a co oznacza RAW...

Więcej... 



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz